Løb med poster

Temaløb - Mickie mouse -detektivløb

Mickey Mouse løb med detektivopgaver, for de yngste spejdere. Mickey Mouse er i mange af sine historier privatdetektiv. Han hjælper politimester Striks, når der kommer nye mysterier som skal løses. For at kan få lov til at være detektiv ligesom Mickey Mouse, så skal deltagerne bestå nogle prøver. Blandt andet skal man vise at man kan være meget opmærksom. Derfor skal alle ny, som vil være detektiv, udføre nogle opmærksomhedsprøver.

Deltagerantal:

Op til 4 små hold med 3 - 5 deltagere på.

Start: Deltagerne bydes velkommen af politimester Strix til at tage hans detektivprøve, så de i fremtiden kan hjælpe ham med at opklarer Andebys mange forbrydelser.

Materialer: Udklædning til politimester Strix

Tidsramme: Detektivprøverne varer ca. 15 minutter pr. prøve/post. selve forbryderjagten bør ikke tage mere end 30 minutter

Opmærksomhedsprøver:


Prøve 1. Hold øjnene åbne.
En detektiv skal kunne se, hvis der er noget som ikke hører hjemme, eller virker anderledes.
Opgave: Lav en prøve som i "find Holger," hvor der en på et billede med mange mennesker som skiller sig ud.
Det kan være "et gammelt skolefoto", hvor en har fået Mickey Mouse-ører på. Eller blot et billede af lederne hvor en har to forskellige støvler på……
Når prøven er bestået, får alle en lup, alle detektiver jo går rundt med. Luppen/forstørrelsesglasset er bevis på sin nye detektivfærdighed.
Holdet kan lave sin egen lup af pap. Som glas i luppen bruges der farvet gennemsigtig plast.
Nu kan de små detektiver se sagen i et nyt lys.
Luppen kan laves hurtigt ved at der på forhånd er klippet pap ud i form af en lup. To til hver deltager. Børnene skal da blot klippe plastikfolien ud og lime den fast mellem de to papplader, så deltageren får sig sin lup.
Materialer: Papskabelon. Plast. Billede lim.
 
Prøve 2. Indsamling af bevismateriale.
En detektiv indsamler ofte bevismaterialer for at kunne opklare en sag.
Nogle gange må man bruge sin fantasi for at finde ud af hvad man har fundet.
Opgave:(Følekims): En presenning spændes fladt ud på jorden. Eller et stort tæppe ligges på gulvet. Alle på holdet skal efter tur kravle ind på presenningen og føle sig frem til en ting, som ligger under presenningen, for derefter at kravle ud igen. Personen skal nu forklare de andre på holdet hvad de har følt under presenningen uden at bruge tingens navn.
Eksempelvis: Den er rund, man kan sparke til den.
Løsning: Fodbold.
Når posten er bestået får hver deltager udleveret et par hvide engangshandsker, som de skal tage på så de ikke sætter fingeraftryk på bevismaterialer i fremtiden.
Materialer: presenning eller stort tæpper 5 eller 6 ting (evt. Stor bog, bold, gryde, stor bamse, stor støvle) Hvide engangshandsker.
 
Prøve 3 Lytte prøven
Som detektiv nyder Mickey godt af de store ører han har.
Og som detektiv skal man både kunne bruge sine øjne og ører.
Opgave: (Lyttekims): Et æggeur med en hørbar tikkende lyd gemmes, så det ikke kan ses, i et afgrænset område. Det kan sagtens foregå udendørs, hvis der ikke blæser.
Alle på holdet skal koncentrere sig for uret skal findes inden det ringer.
Uret er sat til 5 minutter.
Som bevis på at lytte-prøven nu er bestået klipper deltagerne et par store sorte Mickey Mouse ører som de kan have på. Ørene klipses på et pandebånd af pap eller et stykke elastik, så de kan få deres nye øre på
Materialer: Æggeur eller lignende, pap, hæfteklammer, sakse. elastik.
 
Opgave 4 En god næse.
En sporhund kan finde frem til personer, der ligger gemt i naturen. Og som detektiv er det rart med en god næse.
Opgave: (lugtekims): Detektiverne skal nu finde frem til en bestemt duft.
Der hænges teposer op i et lille afgrænset område i teposerne er der forskellige krydderier. Hvert hold får at vide at de eksempelvis skal finde poserne med karry. Holdet skal finde et bestemt antal poser.
Poserne hænges op efter hvert hold.
Afslutning:  Holdet får at vide af politimester Strix at de har bestået detektivprøven. Alle får malt deres næser sorte som Mickey Mouses og skal videre til næste post hvor de vil få udstedt deres detektivbevis.

Afslutning: Diplom
Her får deltagerne udleveret deres detektivbevis af politimester Strix ved en lille højtidelig ceremoni.
Opgave: Den enkelte deltager stiller sig op til fotografering iført de hvide handsker, lup, ører og sorte næser så de ligner en rigtig Mickey Mouse detektiv.
Der tages ligeledes et holdbillede.
Billedet kan indsættes i et diplom til deltageren.
Materialer: Kamera. Diplom. Lim.
Gerne en computer og printer så deltagerne kan få deres diplom med det samme.

 

Opklaring af forbrydelse

De ny detektiver skal selvfølgelig bruge deres ny færdigheder. Så er det jo ”heldigt” at der er begået et indbrud, der hvor løbet nu afholdes, og detektiverne sendes på sporløb.

 

Sporløb:

Der har været indbrud og der roder i køkkenet, eller hvor nu løbet afholdes. Der er stjålet et og andet som skal findes. Det kan være deltagernes kage.

Deltagerne skal finde spor efter den mulige indbrudstyv.

De får hjælp af politimester Strix som jo var til stede for at overrække diplomerne. Strix har en formodning om hvem forbryderen kunne være.

Der laves en række plakater med efterlyste personer ”wanted posters” som Strix viser detektiverne. Der er plakater af:

En af Hexia Detrix. En af Sorteper og en af bjørnebanden.

På plakaterne står der nogle oplysninger om forbryderne. De specielle kendetegn bruges til at lave spor efter røveren

Der laves et spor efter røveren

Det kan være at hvis man vælger Hexia Detrix som røveren, så kan der stå at hun dufter meget stærkt af parfume. Man kan således lave en sporleg med dufte efter Hexia Detrix

Hvis man vælger sorteper, kan der fremgå af hans plakat at han er et er et rodehoved og har store sko, man kan da lave et sporløb med mel hvor i man har lavet fodaftryk med et par store støvler.

Vil man gerne have at deltagerne skal finde flere røvere kan bjørnebanden være de skyldige, og der laves spor efter bjørnebanden. Det kan være at der står at de altid larmer. De tre røvere kan da gemme sig hver deres sted i en skov hvor de sidder og synger røversange. Deltagerne skal da lytte sig frem til dem, snige sig ind på dem og fange dem alle tre.

Materialer: Billeder af forbryderne (Ledere som har klædt sig ud)

 

Snigeøvelse:

Inden detektiverne tager ud for at fange den formodede forbryder kan Politimester Strix vise hvordan man sniger sig ind på en forbryder så han/hun ikke når at stikke af. Strix laver en klassisk snige øvelse hvor de samarbejder om at snige sig ind på og omringe en røver uden at blive set og hørt.

 

Deltagerne bruger nu deres detektivevner til at eftersætte røverne.

For enden af sporene finder de en af røverne, som sidder og spiser (deltagernes) kage.

Røveren fanges og ligges i håndjern. Politimester Strix kan komme og hente røveren og takke deltagerne.

Deltagerne spiser den nyfundne kage som belønning

Materialer: Udklædning til indbrudstyvene og Strix, kage og materiale til sporløb.