LØB - Julemandens rensdyr - LØB
+ Juleløb som er bygget op om Julemandens rensdyr og deres egenskaber som nogle af julemandens hjælpere.
Start: Velkomst hos Julemanden.
Julemanden starter med at byde holdene velkommen til de nye rensdyraspiranter(deltagerne).
Julemanden: Som alle i rensdyr ved skal der igen findes rensdyr til at trække min Kane. De fleste gamle men ædle rensdyr, som nu trækker Kanen, går på pension. Det er en velbevaret hjemlighed mellem jeg selv og i ædle rensdyr, at mine rensdyr løbende bliver udskiftet. Vi beholder dog altid de gamle navne som traditionen byder.
Vi træner løbende efterfølgere til Springer, Danser, Smukke, Konge, Lyn, torden, Amor, Komet og ikke mindst Rudolfs plads i kopplet.
Her ved optagelsesprøverne til det Ædle rensdyrakademi, skal vi se hvilken rolle i ville kunne udfylde. Er i den næste Torden, stor og stærk. eller måske Danser, yndefuld og let til bens. Lad prøverne begynde. Held og lykke.
Materialer: Et julemandskostume.
Holdene skal ud at se hvilke rensdyr de er og skal derfor besøge de forskellige rensdyr for at se om de har deres gode egenskaber og kan overtage deres navn og plade i rensdyrkopplet på julekanen.
Posterne kan tages i vilkårlig rækkefølge og egner sig derfor til deltagere delt i op til otte hold da de kan rokkere efter at aftalt tidsrum.
Post 1. Springer/Dasher
Springer er kopplets frygtløse rensdyr. Når tingene bliver lidt farligt, træder han ofte i karakter. Vis jeres mod.
Opgave: Alle ligger på række, på ryggen skulder mod skulder. I den ene side ruller personen op over de andre med strakt krop hen over alle de andres kroppe. Når personen kommer til enden, ligger personen sig i siden af den sidste i rækken. Den næste begynder derefter og så fremdeles indtil alle har rullet over alle.
Materialer: Tæpper hvis opgaven udføres udendørs.
Post 2. Danser/Dancer
Danser er et yndefuldt rensdyr hvis bevægelser er elegante og smukke.
Opgave: Opfør en dans på holdet. Jo mere yndefuldt jo bedre. Giv holdet lidt tid til at forberede sig inden de viser resultatet.
Alternativ post: Holdet opføre en bestemt dans eller danse om juletræet.
Materialer: Ingen
Post 3. Smukke/Prancer
Smukker er kopplets PR. maskine - ethvert hunrensdyr drømmetyr. Han er en flot fyr. Store øjne, blank pels og det største gevir på hovedet. Og så lugter han af alt det et rensdyr skal lugte af for at tiltrække sig de flotteste hunner.
Opgave: Hvad lugter en drømmerenstyr af. Lugtekims. 10 ting der lugter godt. ting der kan sættes i forbindelse med jul.
Alternativ post: Hemmeligheden bag god PR er et godt billede. Klip 5 - 10 billeder ud hvor der står modeller i positur på forskellige måder. Lad holdet kopiere dem således at der kan tage et godt billede af dem.
Materialer: 10 Duftende ting, 10 små beholdere, eller billeder af modeller i positur.
Post 4. Konge/Vixen
Konge er kopplets problemløser. Han er intelligent og eftertænksom og snu som en ræv.
Opgave: Kan i løse gåderne. Find nogle gåder der passer til den aldersgruppe i skal bruge løbet til.
Materialer: Gåder.
Post 5 Komet/Comet
Komet. Navnet har han fået pga. hans sølvpels og når han flyver med kopplet, ligner han en lysende komet henover himlen.
Opgave: Hvis der er mørkt kan der hænges flere meget lille reflekser op på en rute. Holdet skal altid gå til den nærmeste synlige refleks. Reflekserne skal hænges op på en måde således at man kun kan se en ad gangen derfra hvor man står. Det kan gøres ved at montere refleksen i et lille rør så den kun kan ses fra en side. På reflekserne kan der være skrevet et kontrolord således at man kan se om holdet er gået den rigtige vej.
Alternativ opgave: Kan der laves en lille varmluftballon med en tynd skrallepose, tynd ståltråd, tape, tænd tabletter til grill, stanniol til holder af tablet og en fiskesnøre til sikkerhedsline.
Materialer: Reflekser, små rør, lommelygte.
Post 6. Amor/Cupid
Amor er en kærlig sjæl.
Opgave. Lad kærligheden få frit løb. Giv posten en gruppekrammer. Syng derefter en kærlighedssang. Hold eventuelt en kærlig tale om en man holder af, eller det modsatte køn.
Materialer: Ingen
Post 7 Torden/Donder
Torden kopplets kraftkarl. Torden er det eneste rensdyr der kan trække kanen selv, hvis det blev nødvendigt.
Opgave: Er i stærke som Torden. Holdet skal løbe en tur med kanen. Der er på forhånd lavet en romersk stridsvogn i rafter. Holdet skal nu løbe en tur med hinanden. Alle skal prøve at være kusk og Torden.
Materialer: Besnøringsreb og rafter.
Post 8 Lyn/Blizen
Lyn er selvsagt hurtig som lynet. kun de hurtigste kan blive det ny Lyn.
Opgave: Lav en intern opgave på holdet, hvem er hurtigst. Pak julegaver ind på tid.
Hver deltager får en Avis(gavepapir), en lille papkasse, noget tape og gavebånd.
Materialer: Aviser. papkasser. tape, gavebånd.
Post 9 Rudolf/Rudolph
Rudolf er det nok mest kendte rensdyr, i hvert fald blandt os mennesker. Rudolf er forreste spand på kanen på grund af hans berømte næse.
Opgave: Kan i få jeres næse til at lyse som Rudolfs. Lav et lille primitivt lys. Udhul en tomat og kom et lille fyrfadslys i. Alle på holdet får malet røde næser.
Materialer: Tomater, fyrfadslys´, knive, rød sminke. tændstikker.
Afslutning.
Afslutning på Rensdyr akademiet.
Julemanden afslutter med at byde tak fordi de unge rensdyr kom til optagelsesprøve. Der afsluttes med fælles dans om juletræet.
Materialer: Et juletræ
Materialer:
Se posterne! Men det kan ikke understreges nok, hvor vigtig udklædning er for et rollespilsløb som dette.
Deltagerantal:
3 til 7 pr hold og ikke flere hold end der er levende poster.
Sted:
Inde og Ude. Se posterne!
Andre navne for legen:
-
Forberedelse til løb:
Når der afvikles, især et rollespilsløb, så er det altid en god ide at de postansvarlige kender hele løbet og ikke bare deres egen post. En postansvarlig skal selvfølgelig koncentrere sig om sin egen post. Men som forberedelse til rollespilsløb er det en god ide at lade de postansvarlige vise hinanden, hvordan de vil facilitere deres post under løbet. Det skal ses som en kreativ proces hvor de postansvarlige kan komme med konstruktive input til hinanden. Det vil skabe en bedre sammenhæng mellem posterne og derved give en bedre oplevelse for løbsdeltagerne.
Husk:
- Bliv i jeres roller, vær jeres roller.
- Vær tro mod plottet på løbet.
- Se jeres post som et lille skuespil. Øv det inden der kommer hold på posten.
- Hav styr på de materialer i skal bruge på løbet.