Styrk relationerne

Også mig

Deltagerne bør lære om deres særheder og ligheder. Og reflektere over deres egen unikke rolle og sammenhæng med andre i gruppen eller patruljen.

Trin er: Først skal de finde noget der gør dem unikke:

Deltagerne sidder på hver deres stol i en cirkel. Deltagerne skal tænke på noget, der er unikt for dem. Noget, de tror, ​​at kun de kan gøre, har gjort, fx at en har været på ferie tre gange i Tyrkiet. En person begynder at fortælle om sin unikke ting/historie om sig selv: "Jeg har været på ferie i Tyrkiet tre gange!" Hvis nogen, eller et par stykker også har været der, eller har prøvet det samme, så rejser de deltagere op og siger: ”også mig” og sætter sig så ned igen og den første person får nu et forsøge til at finde noget nyt, som er unikt for dem. Når ingen laver indvendinger til en person, så går turen til den næste person i cirklen. Den første runde slutter, når alle har sagt noget om sig selv, der er unik.

Trin 2: Nu skal deltagerne sige noget om sig selv som de tror alle har prøvet og som de deler med alle i gruppen.

Nu bedes deltagerne om at tænke på noget, som de tror, ​​de deler med alle i gruppen. Der fjernes en stol i cirklen og en person stilles i midten af cirklen. Nu siger personen i midten en ting som personen tror alle deler. Det kan eksempelvis være: "Jeg går til spejdere” hvis dette er rigtigt springer alle op og råber: ”Også mig.” Hvis alle deltagerne står op, så skal alle forsøge at finde en ny stol i cirklen, også den person der stod i midten. Ingen må sætte sig på en tom stol lige ved siden af der hvor de sad. Den person der ikke fik en stol og efterfølgende står i midten af cirklen skal nu sige en ting som alle har prøvet og legen fortsætter således.

Bagefter kan holdet tale om:

• Hvad syntes i var den nemmeste at finde noget unikt eller noget, du deler med andre?

• Hvad vil du bedst kunne lides: at være unik eller at dele ting med andre – være lige som andre?

• De ting, du regnet med som gjorde dig enestående - Dem delte du med andre! – Hvordan føltes det?

• De ting, du deler - delte alle dem? - Deler vi flere ting end vi regner med

Overvejelser

Hvis deltagerne er yngre, kan ske, at de sidder fast i almindelige fysiske ting, når de skal fortælle hvad de har til fælles i sidste del af legen, som hjertet, øjne, hår, fødder. Guide hilddeltagerne for at udvikle legen. Hvis du har ældre deltagere, kan man efterfølgende diskutere de fire spørgsmål på et mere globalt plan;

Er der noget, alle lignede grupper/spejderne har til fælles?

Er der noget i det, denne gruppe/spejdere deler, hvilket gør det muligt for andre at føle sig holdt udenfor vores fælleskab?

Kan du finde noget, som alle har til fælles? - I din by? I Danmark? I verden?

 

Udfordre deltagerne, så de ikke gør det nemt for sig selv. Hjælp deltagerne med at finde en formulering på spørgsmålene, som alle kan enige om.

Deltagerantal: 5 - 12

Materialer: 

Sted: 

Andre navne fra øvelsen: