Brandtrekanten
Brandtrekanten
Fangeleg inspireret af brandtrekanten.
Legen leges på et defineret legeområde. Deltagerne inddeles i tre grupper i overensstemmelse med brandtrekanten: ilt, varme, brændstof. Holdene skal være synligt opdelt. Tildel hvert hold en farve eller brug spejdertørklædet kreativt – en gruppe bærer deres tørklæde om halsen, Et hold om håndleddet og det sidste hold binder deres tørklæde rundt om hovedet.
En deltager er ”den” og udpeges som ”ildslukker”. De andre deltagere er ”flammer”. Ildslukkeren skal forsøge at slukke flammerne ude i legeområdet. Når en flamme er slået ud -bliver fanget af ildslukkeren, slukker den. Den slukkede flamme står stille og løfter hænderne over hovedet for at vise, at denne er gået ud. For at genantænde flammen skal to andre deltagere, som hver især er en del af de andre grupper, som den faldne spejder ikke tilhører, kramme den faldne deltager (slukkede flamme) på samme tid. For eksempel er en deltager fra gruppen ilt blevet slukket. Deltageren står stille og løfter hænderne. En ven fra gruppen varme og en fra gruppen brændstof omfavner den faldne deltager. Den slukkede flamme er nu tilbage i spillet som en flamme. En flamme, der forsøger at tænde en slukket flamme, er fri for at blive taget af ildslukkeren.
Fortsæt med at spille så længe du kan, ellers er alle flammerne gået ud. Sørg for at udskifte ildslukkeren et par gange (indholdet af ildslukkeren løber tør på et tidspunkt!).
Forsøg med andre regler:
Det tager 10+ sekunder for at tænde en flamme igen.
Kommer to deltagere, fra samme gruppe for at tænde en flamme, så går de også ud!
Der er 3 ildslukkere. En ildslukker må kun slukke flammerne fra den gruppe de selv kom fra.
Materialer: Tørklæder eller noget der kan skabe synlige forskel på holdene
Deltagerantal:
15 til 36
Materialer:
Tørklæder, eller veste der gør det let for deltagerne at skelne mellem de tre hold der er med i legen.
Sted:
Ude på et afgrænset område.
Download:
-