Katten efter musen
Katten efter musen
Deltagerne i denne leg laver en labyrint ved at stå i flere parallelle rækker med armene ud til siden så de rører deres sidemand. De skaber på denne måde en labyrint hvori katten jager musen.
Deltagerne står i rækker. Der skal ca. være lige mange rækker som der er deltagere i hver række.
Deltagerne skal placere sig så de med udstrakte arme kan røre naboen i rækken. Når deltageren vender sig 90 grader skal han ligeledes kunne røre deltageren ved siden af. Deltagerne stiller sig med udstrakte arme så de rører sidemanden i rækken og der kan løbes op og ned af rækkerne. Når der bliver sagt "skift" drejer alle 90 grader med udstrakte arme så de rører sidemanden i Naborækken så der kun kan løbes på tværs da der nu dannes rækker i en anden retning.
Der skal være en fanger - "en kat" og en der skal fanges - "en mus".
Katten skal fange musen inde mellem rækkerne og der bliver med jævne mellemrum sagt skift således at der ændres løberetning ved at deltagerne i labyrinten drejer sig 90 grader.
Katten efter musen variation
En deltager er "kat"(fanger) og en er "mus", som skal fanges. De øvrige deltagere stiller sig i en cirkel. Deltagerne i cirklen stiller sig med ca. 1 meters mellemrum. Katten skal nu fange musen. Både kat og mus kan løbe ind og ud af cirklen. Hver gang musen løber ind eller ud af cirklen, så lukker hullet mellem de to deltagere, som musen løb mellem, som står i Cirklen. Katten skal nu fange musen. Musen kan nu spekulere i at fange katten udenfor eller i cirklen, mens musen selv er på den anden side af den lukkede kreds.
Hvis mus og kat ender på hver sin side af den lukkede kreds, så vinder musen.
Fanger katten musen inden hullerne lukker eller ender de på samme side af kredsen, indenfor eller udenfor cirklen, når alle huller er lukket, så vinder katten.
Hver gang en kat eller mus vinder, så bliver to nye deltagere kat og mus.
Deltagerantal:
11 til 40
Materialer:
-
Sted:
Ude og inde.
Download:
-