LEGE I RUNDKREDS
"Deltagerne stiller sig i en rundkreds"
Kategorien "Lege i rundkreds" er lege som oftest egner sig til et større antal deltagere. Legenes udgangspunkt er, at
deltagerne starter disse lege i en rundkreds og at hele eller dele af legene foregår i denne cirkel.
Et klassisk og velkendt eksempel på sådan leg, der starter i en cirkel, er bankebøf.
(klik på overskriften for at se en mere detalieret beskrivelse af en leg)
Legen er en variation af kongens efterfølger. Det gælder om for alle ikke at afslører, hvem som er aben over for den, der forsøger, aflurer hvem aben er.
Deltagerantal: 12 - 50
Vikingeleg, hvor to par kæmper mod hinanden.
Deltagerantal: 9 - 36
Klassisk dansk fangeleg hvor deltagerne står i en cirkel.
Deltagerantal: 9 - 36
Er en videreudvikling og en mere voldsom udgave af den klassiske fangeleg banke bøf.
Deltagerantal: 12 - 50
Legen er en stoleleg, hvor deltagerne skalbytte pladser uden at blive taget.
Deltagerantal: 9 - 36
En banal leg, hvor forskellige ting sendesrundt i rundkredsen. En fast dialog udvekles mellem deltagerne, hvor der spørges til genstandene. "Det er en - Det er en hvad
Deltagerantal: Minimum 8
Find fingerbøllet blandt deltagerne i cirklen.
Deltagerantal: 7 - 15
Deltagerne sidder på hver deres stol i en cirkel. Der trækkes kort og deltagerne skal flytte sig rundt i cirklen. Det gælder om først at komme tilbage til sin stol.
Deltagerantal: 9 - 36
Deltagerne deles ind i grupper navngivet efter diverse frugter. De skal skifte plade hvis deres gruppe nævnes.
Deltagerantal: Minimum 10 maksimalt ti.
Vær opmærksom på hvad du får "tegnet" i din håndflade.
Deltagerantal: 5 - 9. Gerne en patrulje.
Send et klap videre til din sidemand. Hvis han ikke er helt vågen, så går han ud af legen.
Deltagerantal: 7 - 36
Deltagerne skal stille sig i en cirkel for derefter at "slå knude" på cirklen ved at deltagerne fletter sig ind i hinanden uden at slippe deres greb i sidemandens hænder. kluddermor skal nu forsøge at kludre dem ud igen.
Deltagerantal: 10 - 100
Legen er en variation af kongens efterfølger.
Deltagerantal: 12 - 36
Kan du lide dine naboer, hvis ikke så skal der skiftes hjem. Men pas på du risikerer at miste det.
Deltagerantal: 12 - 36
Er du hurtig som en ninja? Legen gælder om at rører en af sine modstanderes hænder inden de når at fjerne sig.
Deltagerantal: 3 - 9
Pløk er et spil som spilles af spejdere. Der findes mange regler til spillet. Kendetegnet er at alle spiller det forskelligt fra spejdergruppe til spejdergruppe, fra spejderenhed til enhed. Her er nogle af de regler som bruges i flæng.
Deltagerantal: 3 - 9
Bevægelsesleg, hvor man skal lave den samme bevægelse som sidemanden.
Deltagerantal: 9 - 36
Vær hurtig på benene og rør bjørnen uden at den rører dig.
Deltagerantal: 12 - 36
Forsøg om du kan sætte dig på den ledige stol.
Deltagerantal: 10 - 20
Deltagerne bliver dikteret af et sæt spillekort. De må kun flytte sig fra deres plads hvis deres "korthus" bliver trukket og de ikke har en anden deltager på skødet.
Deltagerantal: 10 - 36
Deltagerne skal stå i hold i hvert verdenshjørne af en cirkel. det gælder om at overhale de andre holddeltagere når deltagerne skiftes til at løbe rundt i cirklen for sit hold.
Deltagerantal: Minimum 2 hold med 3 - 5 personer.
Deltagerne skal efter tur klistre sig fast til hinanden uden igen at give slip.
Deltagerantal: 6 - 9
Fangeleg, hvor deltagerne stiller sig i en indre og en ydre cirkel.
Deltagerantal: Minimum 12.
Alle mod alle. Træk eller skub de andre i kredsen ind i midten så de går ud af legen.
Deltagerantal: 12 - 36
Tyren skal holdes inde i dens indhegning. Pas på du ikke bliver fanget af tyren.
Deltagerantal: 9 - 36
Spejderne har altid deres tørklæde lige ved hånden, så hvorfor ikke bruge det til en leg.
Deltagerantal: 10 - 36
En konkurrence mellem flere hold, hvor de skal væve sig ud og ind mellem hinanden.
Deltagerantal: 12 - 36
Deltagerne står i en cirkel og sender lyde til hinanden. bruger man de forkerte lyde så går man ud af legen eller så modtager man en straf.
Deltagerantal: 9 - 20